سردرد های تنشی: آیا تا به حال در مورد سردردهای تنشی شنیده‌اید؟

برای اکثر بیماران مبتلا به میگرن عجیب است که میگرن، مثل رنگ مو، انواع و اقسام دارد. بنابراین با توجه به تنوع سردردهای میگرنی، روش درمانی هر کسی با کس دیگر متفاوت است. از طرف دیگر، سردردهای میگرنی می توانند همراه نوع دیگری از سردردها، مثل سردردهای سینوسی یا تنشی، بروز یابند.

این دسته از بیماران، مبتلا به سردردهای ترکیبی یا Complex Headache هستند. یکی از انواع سردردهای بسیار رایج، سردردهای تنشی است که بر اساس مطالعات مختلف، حدود 30 تا 78 % از مردم جهان آن را در طول زندگیشان تجربه کرده‌اند. در نتیجه، اگر مبتلا به سردردهای ترکیبی هستید، امکان دارد میگرن شما به همراه سردردهای تنشی باشد. وجود سردردهای ترکیبی و همراهی سردردهای تنشی و میگرنی از مواردی است که در مراحل درمان میگرن بایستی توسط مشاور و یا درمانگر شما مورد توجه قرار گیرد.
سردرد تنشی می تواند یک روز خوب و خوش شما را تبدیل به یک روز معمولی یا حتی دردناک بکند. این نوع سردرد معمولا حوالی ظهر شدت می یابد و باعث درد خفیف تا متوسط می شود که ممکن است طی آن دردی کند و مبهم یا فشار یک باند محکم را به دور سر خود حس کنید. هنگامی که عضلات گردن، شانه‌ها و پوست سر حالت کشیدگی یا سفتی پیدا کنند، سردرد تنشی رخ می دهد. بعلاوه، بعضی از افراد پس از قرار گیری در برابر عوامل تنش زا و پر استرس، دچار سردرهای تنشی می شوند. به عبارت دیگر، اغلب استرس و انقباضات طولانی عضلات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سردردهای تنشی هستند.

طبق سومین ویرایش طبقه بندی بین المللی اختلالات سردرد (The International Classification of Headache Disorders, ICHD) که در سال 2013 منتشر گردید، سردردهای تنشی به 4 دسته‌ی اصلی تقسیم بندی می شوند:

1. سردرد تنشی دوره‌ای غیر معمول؛

2. سردرد تنشی دوره‌ای مکرر؛

3. سردرد تنشی مزمن (بیش از 15 روز در ماه)؛

4. سردرد تنشی احتمالی.

لازم به ذکر است که منشاء این گونه از سردردها، همانند میگرن، همچنان ناشناخته است که به احتمال زیاد فاکتورهای وراثتی و محیطی تاثیر بسزایی در این امر دارند. تمییز سردردهای تنشی از میگرن معمولا راحت نیست. همچنین اگر شما مبتلا به سردرد تنشی دوره‌ای مکرر هستید، احتمالا میگرن نیز دارید. برخلاف برخی از انواع میگرن (میگرن همراه با اورا)، سردردهای تنشی معمولا همراه با اختلالات بینایی نیستند. از سوی دیگر، فعالیت فیزیکی و بدنی باعث بدتر شدن سردردهای میگرنی می-شود اما در سردردهای تنشی بدین صورت نیست. این نوع سردرد معمولا منجر به تهوع، استفراغ یا حساسیت به نور و صدا نمی-شود. بعلاوه، سردرهای تنشی معمولا و پیوسته است (ضرباندار نیست) و اکثرا هر دو طرف سر را درگیر می کند (سردردهای میگرنی عموما یک طرفه هستند). بنابراین، همان طور که پیداست، سردردهای متنوعی داریم که با توجه به تشخیص پزشک، نیازمند روش درمانی متفاوت است.

علائم سردردهای تنشی چیست؟

علائم شایع در سردردهای تنشی عبارتند از:
• شروع آهسته‌ی سردرد
• سردرد معمولا دو طرفه است.
• درد به صورت کند و مبهم یا همانند باندی به دور سر است.
• درد احتمالا قسمت پس سری یا گردن را درگیر می کند.
• شدت سردرد خفیف تا متوسط است و شدید نمی شود.

لازم به ذکر است که علائم ذکر شده امکان دارد با سایر بیماری‌های مغز و اعصاب مشترک باشد و تشخیص آن نیازمند مشاوره پزشکی است.

درمان سردردهای تنشی :

برخی از افراد برای سردردهای تنشی خود پی درمان نمی روند و سعی در درمان به روش خود هستند. متاسفانه استفاده بیش از حد داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه، در واقع می تواند موجب ایجاد نوع دیگری از سردرد به نام سردرد حاصل از استفاده‌ی بیش از حد دارو (Medication Overuse Headache) شود. سردرد‌های تنشی به دلیل شدت درد خفیف تا متوسط آن، عموما قابل کنترل یا تحمل هستند. مدیریت این نوع سردرد معمولا با ایجاد تعادل بین سبک زندگی سالم، درمان‌های غیر دارویی موثر و استفاده‌ی مناسب از داروها است.

درمان غیر دارویی سردرد تنشی :

• هر روز سر ساعت معینی به خواب بروید و از خواب برخیزید.
• هر روز حداقل 30 دقیقه به طور منظم ورزش کنید.
• وعده‌های اصلی غذایی را به موقع میل کنید و از حذف وعده‌های غذایی به خصوص صبحانه، بپرهیزید.
• سعی کنید از عوامل آغازگر، همانند کم خوابی، دوری کنید.
• در هنگام سردرد سعی کنید در محیط ساکت و تاریک استراحت کنید.
• راهکارهای مواجهه با استرس همچون یوگا، ماساژ یا تمرینات آرام بخش را تمرین کنید.
• در نهایت از دارو طبق تجویز پزشک معالجتان استفاده کنید.

رهایی از دردسر سردرد

شاید شما هم در زندگی خود با سردردهای شدید روبرو بوده اید. سردردهای تکرار شونده یا ادامه دار که تمامی بخش های زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. سردردی که  میهمان زندگی شما می شود و به سادگی نمی رود !