درمان پذیرش و تعهد (ACT)

درمان پذیرش و تعهد که بطور اختصاری ACT (اکت) نامیده می شود، یکی از درمان های نسل سوم رفتاردرمانی بشمار می رود. هر چند این درمان بسیار نوآورانه است و تفاوتی جدی با سایر درمان ها دارد، حاصل حدود 30 سال مطالعه و پژوهش علمی و دقیق توسط پروفسور استیون هِیز و همکاران است.

این درمان بر اساس نظریه چارچوب ارتباطی (RFT) ساخته شده است. سودمندی این رویکرد در مشکلات مختلف روانشناختی (مثل اضطراب، افسردگی و وسواس)، مشکلات جسمانی مزمن (مثل دردهای اسکلتی، سردرد، دیابت) و مسائل بین فردی (مثل روابط همسران و فرزندپروری) تأیید شده است.
به طور خلاصه، هدف ACT ایجاد انعطاف روانشناختی است. به این معنی که به فرد کمک می کند تا به این مهارت دست پیدا کند که چیزهایی را که خارج کنترل اوست بپذیرد، و در عوض، پایبند به انجام کارهایی شود که زندگی او را بهتر و پربارتر می کند. به تعبیر دیگر، بسیاری از ناراحتی های درونی و رویدادهای ناخوشایند درونی اجتناب ناپذیر هستند و نمی توان از بروز آنها جلوگیری کرد (که ما به آنها دردهای زیستن می گوییم). اما اگر آنها را بپذیریم، می توانیم زندگی غنی و پرمعنایی داشته باشیم و از در اجتناب بی سرانجام و دوری از چیزهایی که عمیقاً برایمان مهم است (رنج دو افتادن از زندگی) گیر نیوفتیم. برخلاف بسیاری از رویکردهای رواندرمانی، هدف اصلی ACT کاهش علائم بیماری (دردهای زیستن) نیست، بلکه هدف ساختن یک زندگی پویا، غنی و مبتنی بر ارزش های زندگی فرد است. فرایند-های دخیل در این تغییر را می توان به سه بخش کلی تقسیم کرد:

1- مهارت های ذهن آگاهی:

ذهن آگاهی یعنی حضور در لحظه حال، و آگاهی به همه رویدادهای محیطی و درونی (مثل افکار، احساسات، و حس های بدنی) در لحظه و بدون اینکه در مورد خوب بودن یا بد بودن آنها قضاوت کنیم یا تلاشی برای کنترل یا تغییر آنها بکنیم. فرد ذهن آگاه بجای اینکه از دریچه افکار خود دنیا را ببیند، آنها را فکر و محصول ذهن انسان می داند. به تعبیری، او این مهارت را دارد که «به افکارش» نگاه می کند نه «از افکارش». این آگاهی وقتی مؤثر است که همراه با پذیرش باشد. یعنی فرد این حالات را بعنوان یک ویژگی طبیعت انسانی بپذیرد، و به اصطلاح برای آنها فضایی باز کند تا حضور داشته باشند. مقابله با این حالات نتیجه ای جز بیشتر شدن آنها و از دست دادن فرصت زندگی کردن مطابق ارزش ها را در پی نخواهد داشت.

2- مهارت شفاف سازی ارزش های فردی:

در ACT به افرا کمک می شود، تا به ارزش های عمیق خود دست پیدا کنند. منظور از ارزش ها چیزهایی است که برای فرد عمیقاً مهم است، و فرد دوست دارد در زندگی آن گونه باشد. اینکه دوست دارد چگونه همسری باشد؟ چگونه پدری باشد؟ چه علایقی را پیگیری کند؟ چه چیزهایی را در خود رشد دهد، در مورد سلامت خود چگونه رفتار کند و غیره... وقتی ارزش ها برای فرد شفاف شود، مثل یک قطب نما مسیر زندگی غنی و پرمعنا را به او نشان خواهد داد، بویژه وقتی ذهنش دچار منفی بافی و حالات ناخوشایند است و پیشنهادهای ناکارآمدی به او می دهد.

3- مهارت تعهد و پایبندی به انجام مستمر رفتارهای مبتنی بر ارزش ها:

وقتی فرد با حالات مختلف درونی خود با پذیرش مواجه شود، و دائماً از آنها اجتناب نکند، و با مسیر مشخصی برای زندگی خود انتخاب کرده باشد (شفاف سازی ارزش ها) حالا باید وارد مرحله اصلی درمان شود، یعنی انجام رفتارهایی که بر اساس ارزش هایش انتخاب شده، نه بر اساس حالات درونی و افکارش در آن لحظه.

بنابراین، مسیر زندگی اش در مسیری که عمیقاً برایش ارزشمند است قرار می گیرد، و دیگر حالات درونی و تغییرپذیر، مثل افکار ناخوشایند، احساسات منفی و دردهای بدنی، نمی تواند او را گرفتار و اسیر خود کند، و فرد نوعی آزادی درونی اصیل را تجربه می کند.

نویسنده: پیمان رضایی مرام

سمینار مدیریت سردرد در سرای محله نیلوفر

با توجه به استقبال بالا از سمینار رهایی از دردسر سردرد با همکاری سرای محله نیلوفر در روز جهانی مغز سمینار رهایی از دردسر سردرد در محل سرای محله برگزار می گردد.