معرفی و مکانیسم عمل تحریک فراجمجمه ای الکتریکی مغز

تحریک tDCS یكی از روش های غيرتهاجمی تحريك مغز است كه با استفاده از جريان الكتریكی مستقيم و ضعيف اثر خود را به جا می گذارد. اين جريان الكتريكي پيوسته تحريك پذيری سلول های مغزی را در نواحی خاص مغز افزايش يا كاهش می دهد. اين تغيير در تحريك پذيری نورونی به تغيير در عملكرد مغز منجر می شود.
tDCS در بهبود سرعت پردازش مغز، ظرفيت حافظه، توجه و كليه مهارت های شناختی مؤثر است و طبق مطالعات انجام شده در ۲ دهه گذشته می تواند مهارت های زبانی و گفتاری، مهارت های رياضی، حل مسئله، حافظه و هماهنگی حركتی را نيز بهبود بخشد. یكی از پركاربردترين حوزه های استفاده از tDCS، اختلال يادگيری و نقص توجه و بيش فعالی است.
مطالعات آزمايشگاهی و بالينی متعدد بی خطر بودن اين تكنولوژی را در مورد كودكان و بزرگسالان تأييد كرده اند.
بسياري از مطالعات اثرات بلندمدت tDCS را در تحريك پذيری قشری مغز تأييد می كنند. در صورت همراهی tDCS با آموزش های مرتبط با حوزۀ نيازمند درمان، می توان سرعت و ماندگاری اين اثر را افزايش داد. اين قابليت دستگاه tDCS مزايای زيادی از جمله صرفه جویی در زمان و تسريع روند درمان را ايجاد می كند.

tDCS برای چه اختلالاتی کاربرد دارد؟

افسردگی
اضطراب و استرس و فوبیا
وسواس OCD
چاقی ناشی از پرخوری
کاهش ولع مصرف مواد و کمک به ترک پایدار الکل و مواد مخدر و مواد توهم زا
کاهش میل به سیگار و کمک به ترک پایدار سیگار
بیش فعالی و اختلال تمرکز کودکان
بهبود اختلال در صحبت کردن (آفازی) در بیماران دچار سکته مغزی
سردرد های میگرنی
درد ناشی از صدمات تروماتیک نخاع و فیبرومیالژیا ودردهای مزمن بدون علت
بهبود اختلالات حرکتی ناشی از سکته های مغزی
بهبود اختلالات حرکتی ناشی از پارکینسون

از این دستگاه در افراد سالم جهت موارد زیر استفاده می شود:

افزایش عملکرد شناختی مانند توانایی گفتاری ، درک ریاضی و گستره توجه و تمرکز و حافظه و یادگیری

پروتکل های رایج دوره درمان با tDCS :بر طبق جمع بندی آخرین گاید لاین معتبر مبتنی بر شواهد صاحبنظران این رشته در دنیا در سال ۲۰۱۷ به طور متوسط حدود ۱۰ جلسه ۲۰ دقیقه ای در طی ۲ تا ۳ هفته جهت ایجاد اثرات درمانی بهینه و پایدار و طولانی مدت در اکثر موارد درمانی تحریک با tDCS کفایت میکند.